آموزشي و علمي آموزشي و علمي .

آموزشي و علمي

۸ توصيه مهم براي طراحي جلد كتاب

بارها درباره طراحي جلد كتاب توصيه‌هايي شنيده‌ايم و مي‌توان گفت اين توصيه‌ها معمولاً بسيار متنوع و گاهاً متضاد هستند. يكي از اولين عناصري كه در هر كتاب در ديد اول به چشم مي‌آيد و براي بسياري از خوانندگان حساس و دقيق مهم است جلد كتاب مي‌باشد. از آنجايي كه طراحي جلد كتاب از ديد بسياري از نويسندگان بزرگ و معروف نيز بسيار مهم و تاثيرگذار قلمداد شده است با مطالعه منابع مختلف و گزينش مطالب آن‌ها ۸ توصيه مهم براي طراحي جلد كتاب در اين مطلب ارايه نموده‌ايم.

۸ توصيه مهم براي طراحي جلد كتاب

۱- عنوان جلد كتاب مي‌بايست بزرگ بوده و به راحتي قابل خواندن باشد. اين مورد از تمامي موارد ديگر مهمتر است. بسياري از خوانندگان كتاب وقتي با يك كتاب برخورد مي‌كنند قبل از هرچيز ديگري به دنبال عنوان كتاب مي‌گردند. هرچقدر عنوان كتاب با سايز بزرگ باشد به همان ميزان بهتر و شفاف‌تر قابل خواندن مي‌باشد و خوانندگان كتاب نيز سريعاً مي‌توانند از آن بازخورد كسب كنند.

۲- سعي كنيد جلد كتاب را در سايز كوچك آن نيز بررسي كنيد. بسياري از خوانندگان كتاب، از طريق اينترنت به خريد كتاب مي‌پردازند. خريد اينترنتي به اين شكل است كه معمولاً يك عكس از جلد كتاب در سايز كوچك بر روي وب سايت قرار مي‌دهند تا خوانندگان با جلد كتاب نيز آشنا شوند. حال، اگر جلد عكس در سايز كوچك جلد كتاب شما شفاف نباشد اين احتمال وجود دارد كه افرادي كه مي‌خواهند از طريق اينترنت كتاب خريداري كنند، كتاب شما جذابيت و شفافيت لازم را نداشته باشد. 

۳- از فونت‌هاي نامانوس و عجيب براي عنوان استفاده نكنيد. در نگارش عنوان كتاب بر روي جلد كتاب سعي كنيد از فونت‌هاي نامانوس و غيررسمي استفاده نكنيد. فونت‌هاي معمول در نوشتار فارسي B-ZAR و B-NAZANIN و  B-LOTUS L-HVN و موارد مشابه به اين فونت‌ها هستند. در بسياري از كتاب‌ها از فونت نستعليق نيز استفاده مي‌شود كه طرفداران خاص خود را دارد.

wood-desk-typewriter-rustic

۴- از بيش از دو فونت در جلد كتاب استفاده نكنيد. استفاده از چندين فونت متفاوت در جلد كتاب كار بسيار اشتباه و بي‌موردي است. همچنين از ايتاليك كردن و سايه دار كردن جملات و كلمات جداً پرهيز كنيد.

۵- طرح آماتور و ضعيف براي جلد كتاب در نظر نگيريد. اينكه شما يك نويسنده خوب هستيد به اين معني نيست كه مي‌توانيد طراح خوبي نيز باشيد! به دنبال يك طراح خوب باشيد، نمونه كارهاي او را ببينيد و بعد از بررسي كامل، كار طراحي جلد كتاب را به او بسپاريد. مطمئن باشيد كه يك طراح حرفه‌اي كتاب شما را حرفه‌اي‌تر خواهد كرد.

۶- از طرح‌هاي ديفالت و آماده نرم افزار وورد (Word) استفاده نكنيد. در بسياري از مواقع افراد با استفاده از پس زمينه‌هاي رايگان وورد و امكانات طرح پردازي اين نرم افزار سعي مي‌كنند گوشه‌اي از هنر و خلاقيت خود را به رخ بكشند! بهتر است همين الان متوقف كنيد. اين ابزارها درجاي خود بسيار كاربردي و مفيدند اما براي طراحي جلد كتاب اصلاً مناسب و كافي نيستد.

۷- در طراحي جلد كتاب از گراديانت استفاده نكنيد. ايجاد رنگ زمينه به صورت گراديانت (Gradients) در جلد كتاب بسيار غيرحرفه‌اي است و توصيه موكد مي‌شود از اين پس زمينه صرف براي جلد كتاب استفاده نشود.

۸- هيچ طرحي براي جلد كتاب نداشته باشيد. اگر قرار نيست طرح جلد كتاب را يك فرد با مهارت و حرفه‌اي طراحي كند بهتر است كه هيچ طرحي را براي آن در نظر نگيريد و صرفاً جلد كتاب شامل عناصر اصلي مانند عنوان كتاب، نام نويسنده و يا مترجم و اين موارد باشد و طرح خاصي نداشته باشد.

سايت چاپ كتاب و ترجمه كتاب نارون را مشاهده كنيد



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۴:۲۱ توسط:مهرداد بلاغي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :