آموزشي و علمي آموزشي و علمي .

آموزشي و علمي

تفاوت اثر گردآوري شده و اثر تاليفي

 

اگر تاكنون به برخي كتاب‌ها دقت كرده باشيد، بر روي جلد آنها به جاي مولف، گردآورنده درج شده است و يا تركيبي از گردآوري و تاليف نوشته شده اما بر روي برخي كتابهاي ديگر صرفاً نويسنده يا مولف درج مي‌شود. تاكنون شايد برايتان سوال بوده باشد كه بلاخره مولف يا گردآورنده‌؟ چرا برخي از به وجود آورنده‌گان كتاب خود را گردآوري شده و برخي ديگر خود را تاليفي نامگذاري مي‌كنند. چه تفاوتهايي بين اين دو وجود دارد؟ در اين مطلب سعي خواهيم كرد تفاوتهاي اثر گردآوري شده و تاليفي يا گردآوري و تاليف را مطرح نماييم.

+ بيشتر بخوانيد: تاليف و چاپ كتاب

تفاوت اثر گردآوري شده و اثر تاليفي

برحسب اصول تاليف كتاب كه بسياري از مجامع علمي بر روي آنها توافق نظر دارند دو واژه گردآوري و تاليف بايكديگر تفاوت دارند و هركدام به يك نوع اثر خاص گفته مي‌شود و افرادي كه يكي از آنها را بر روي كتاب خود درج مي‌كنند يقيناً پيامي را به خوانندگان خود انتقال مي‌دهند. بنابراين، انتخاب واژه مولف يا گردآورنده برحسب سليقه فرد يا انتشارات كتاب نيست.

نكته دوم اينكه اثر گرداوري شده و اثر تاليفي تفاوتهايي با يكديگر دارند. وقتي فردي كتابي را به وجود مي‌آورد تنها در شرايطي مي‌تواند به آن يك اثر تاليفي اطلاق كند كه حداقل يك درصد (۱%) منابع مورد استفاده در آن كتاب نتيجه پژوهش‌هاي خود وي باشد. به اين منظور كه وقتي فردي ادعاي تاليف كتابي را دارد بايد سوابق او نشان دهد كه وي چه سابقه‌ علمي در حيطه بحث كتاب دارد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۴۱:۲۸ توسط:مهرداد بلاغي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :